Tuesday, November 8, 2011

::DIA BERHAK UNTUK DICINTAI::

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasihani. Alhamdulillah, segala puji bagi Allah yang mengurniakan diri ini nikmat iman dan Islam. Khair., keadaan yang sekarang tidak mengizinkan diri untuk menulis panjang, cukuplah gambar-gambar ini menyampaikan apa yang tersirat di sebalik "Dia berhak untuk dicintai".. 

ILMU..

Kata Dr.Yusuf al-Qardawi : kurangnya matlamat keilmuan dalam tarbiyyah I.M yang menyebabkan anggotanya lemah dalam ilmu pengetahuan..
Meminjam kata-kata dari seorang sahabat : mencintai ilmu juga adalah tarbiyyah kita bersama.

Ingatan buat diri yang sering alpa, ilmu itu ada di mana-mana..cuma, sama ada kita rela untuk meluaskan pemikiran kita atau tidak. Segala-galanya terletak pada diri sendiri. :)

Aiwah.. let's see the pictures..and think..!


Macam mana nak timbulkan perasaan kasihkan ilmu..?
(jom fikir bersama! hm..)


(BBB) Bangunan Buku Besar




..Macam-macam jenis bahan bacaan..
(motivasi.haraki,sufi,sains,kesihatan,kecantikan,astronomi,agama)



..Membaca aktiviti sihat dan menenangkan minda..


..Membaca buatkan otak kita ligat berfikir..


..Berpengetahuan luas-salah satu sifat individu Muslim..


..Ilmu ada di mana-mana..
(Ummah Talk,Sembang Santai Siswi-beruntunglah insan yang dapat hadir ke majlis-majlis ilmu sebegini ^^)



..Dalam usrah pun boleh dapat ilmu dan buatkan selalu nak berfikir..
(jadi.,rajin-rajinkan diri berusrah ye =P )


 Menarik!
(..saya suka..!) 
Walaupun saya tak dapat melancong/belajar di luar negeri, tapi saya boleh meneroka dunia dengan membaca.. :) 
 
 

Nampak serabut.,tapi saya suka suasana ini.,anda bagaimana?
(Bila ada rumah sendiri nanti.,saya berniat untuk buat satu bilik khas untuk buku-buku-senang kata perpustakaan- dan waktu tu sahabat-sahabat, saudara-mara, dan ahli keluarga saya beroleh manfaat-sambil boleh ziarah kami sekeluarga..hehe..)



Betullah kata pakar motivasi.,untuk melakukan satu perubahan.,segalanya bermula dari sikap kita sendiri..
-Mulai saat ini.,tajdidkan (perbaharui) niat kita, ubah sikap ke arah positif.,insha Allah, we can do it!-


 Jom jadi Murabbi!
Tapi kena persiapkan diri mulai sekarang..hm.. Diri-Ilmu-Akhlak-Amalan-
Yang terutama adalah mendapat REDHA ALLAH..


Matlamat jangka pendek : Saya nak ajak ahli keluarga dan sahabat-sahabat saya agar mencintai ilmu.. 
Matlamat jangka panjang : Saya nak ajak seluruh warga Malaysia cinta dan kasihkan ilmu..

Doakan moga Allah bagi ruang untuk saya terus berbakti demi Islam tercinta.

Moga entri kali ini ada manfaat.,insha Allah..

"jadikan dunia sebagai ladang akhirat"

No comments:

Post a Comment