Monday, August 11, 2014

Cerpen: Muliakan Dia

"Ya Sadiq, aku nak hadiah..!" ucap 'Abudah berulang-ulang sambil menghulurkan tangan kecilnya.

"Kau kan baru kahwin, aku nak hadiah dari kau.." jerit 'Abudah lagi. Dia seolah-olah tidak mahu berputus asa. Mahu permintaannya tertunai.

"Aku tak ada hadiah nak bagi kat kau. Lagipun kau yang sepatutnya bagi hadiah pada aku," balas si Suami. Dia cuba bergurau dengan budak kecil itu. Umurnya dalam anggaran 5-6 tahun. Gigi hadapannya rongak. Mungkin kesan banyak makan gula-gula.

Aku cuba perhati dari dalam rumah. Sambil cuba menangkap butir percakapan budak Arab tu.

'Ah, aku masih baru di sini. Kalau tak faham, boleh tanya dengan si Suami.'

"Awak, dekat dapur ada gula-gula tak? Nak bagi pada budak Arab tu. Tak sampai hati pulak bila tengok dia minta-minta macam tu. Budak-budak kan?" pertanyaan si Suami mematikan senyumanku.

"Kenapa senyum sorang-sorang? Awak buat apa tadi?" soal si Suami sambil memandangku pelik.

"Huhu, ada la.. okay sekejap saya tengok dulu kat dapur," kubingkas bangun bergegas ke dapur sambil ketawa kecil.

'Ingatkan tak perasan kita tengah buat apa tadi. Malunya!'

Alhamdulillah. Ada coklat Bon-Bon. Kuambil beberapa biji coklat yang berbalut plastik kuning itu. Coklat yang boleh tahan mahal harganya di sini.

"Nah, tak banyak, tapi yang lebih cukup untuk kita" kuhulurkan coklat tersebut kepada si Suami.

"Okay, beres..!

"'Abudah.. nah hadiah untuk kau..!"

"Terima kasih ya sadiq..!" ucapnya sambil ketawa. Suka barangkali kerana mendapat 'hadiah' dari si Suami.

........................................

"Kita ni kena buat baik, tak kira sama ada kecil atau besar. Rasulullah selalu muliakan kanak-kanak. Kita ni hidup kena sentiasa jadikan Rasulullah sebagai tauladan. Allahuakbar! Mulianya Rasulullah." ujar si Suami. Membuatkanku turut termuhasabah.

Buat baik dan muliakan kanak-kanak. Bukan mudah. Adakala perasaan untuk meremeh dan memperkecilkan golongan ini sentiasa ada. Teringat adik-adik di tanah air. Memang adakala bergurau dengan mereka mengalahkan orang dewasa. Insaf!


Umair yang lincah




1 comment: