Monday, August 3, 2015

Fikir Sebelum Berbicara

Alhamdulillah.. Alhamdulillah.. Alhamdulillah.

Malam ini, sekadar santai-santai..

Kalau dikira dari sudut kecanggihan teknologi, daku memang sudah jauh ketinggalan. Mahu berhubung? Hanya SMS dan panggilan telefon sahaja. FB jarang-jarang sekali. Twitter sudah berbulan tidakku buka. Alasannya mudah. Telefon Nokia putihku masih setia berkhidmat.

Kadangkala timbul rasa susah untuk berhubung dengan keluarga dan sahabat-handai. Semua orang ber'whats app, we chat, dan bermacam-macam lagi.

Alhamdulillah, daku dan suami masih bertahan lagi berhubung dengan telefon lama kami yang masih 'sihat' dan 'aktif'. Cuma perasaan rendah diri untuk mengeluarkan telefon bimbit kami adakalanya wujud. Pernah suatu ketika, suamiku ditegur oleh seniornya,

'Eh, kau guna lagi BB ni? Sekarang ni orang dah tak guna BB la..'

Saat suamiku menceritakan kisah ini, hati daku rasa panas bercampur geram. Kata-kata itu umpama mengejek dan merendah-rendahkan.

Suamiku yang penyabar tetap menyatakan yang seniornya itu memang seorang yg 'direct' dan 'straight to the point'. Tapi, bukankah kita perlu menjaga air muka seseorang bila berbicara? Fikir sebelum berkata-kata.

Berbalik kepada cerita tentang telefon tadi, kami memang merancang untuk menukar telefon pintar, selari dengan peredaran zaman, cuma bila dikaitkan dengan isu harga barang naik, GST, dan apa lagi selepas ini 'hadiah' daripada pemerintah kita nanti, kami rela bersusah dahulu, daripada menanggung hutang serta mendahulukan 'perkara wajib' berbanding telefon. Kami golongan marhaen. -ok, ini memang dah masuk bab lain, tapi masih lagi ada kaitan.. :)

Baiklah, yang penting hidup ini bukan untuk dunia., hidup untuk akhirat sana..

Anyway, special thanks for my beloved husband, thank you so much for being my best friend..! ;)

No comments:

Post a Comment