Wednesday, August 5, 2015

Tanam Anggur

Alhamdulillah.. Alhamdulillah... Alhamdulillah...

Tanam anggur..? Nampak macam real.. tapi..

Itulah antara masalah yang berlaku sekarang. Tiada pekerjaan. Susah dapat kerja yang dipohon (nak mudah kena ada 'kabel elektrik' =_= )

Ditambah pula dengan kegawatan ekonomi negara. Allahuakbar!

Alhamdulillah..mujur, suamiku dapat mengajar di sekolah tahfiz, dan daku pula mengajar al-Quran setiap Sabtu dan Ahad di masjid. Ada juga la kerjanya..~

Alhamdulillah, kami mengamalkan cara hidup yang sederhana, Walaupun kalau mahu ikutkan nafsu, semua benda rasa tak cukup. Alhamdulillah, tarbiyyah hidup di Jordan dulu mengajar kami erti hidup. Susah dan senang kami bahagia..

Perkara yang nak dibangkitkan ialah, cara nak keluar daripada belenggu 'tiada pekerjaan' atau nampak sedap, 'tanam anggur'.

Memang tidak dinafikan sekarang ni kata orang mudah nak cari duit, 'business online, jobdirumah, dan bermacam-macam lagi. Cumanya perlukan keberanian dan keyakinan. Yang penting, sikap kita bila berdepan dengan masalah kerja ni. Kalau ikutkan rasa susah dan down bila fikir tentang kerja dan wang, Tapi, kita kena bijak mengurus emosi dan bentuk minda positif.

Insha Allah..yakin dengan Allah.. yang penting kena USAHA.

Zaman yang mencabar ni sepatutnya menjadikan kita lebih kreatif untuk mengurus kehidupan. Bukan mematahkan semangat. Okay?

Kalau kita ni pandai, bijak, boleh buat kelas tuisyen rumah ke rumah. Kalau kita ada kemahiran menjahit, ambil tempahan. Kalau kita ada skill snap picture, dan seumpamanya, kita gunakan segala kepakaran yang kita ada. Allah Maha Adil. :)

Bermulanya kejayaan dengan langkahan yang pertama.  First step. Just do it!

p/s: tapi kalau kita ada kemahiran bertani, cuba try tanam anggur.. insha Allah menjadi.. ;)

No comments:

Post a Comment