Wednesday, January 22, 2014

Membaca Jambatan Ilmu

Alhamdulillah. Alhamdulillah. Alhamdulillah.

Malam ini saya mampu memperbaharui entri blog ini sebanyak 3 kali. Sambil menanti kepulangan suami dari 'study group' untuk imtihan nihaie pagi esok. Semoga beroleh kejayaan!

Bacalah.

Iqra'. 

Berada di rantau orang telah mengembalikan semula mood saya untuk membaca. Alhamdulillah. Hobi saya yang satu ini sentiasa membuatkan saya rasa tak cukup ilmu. Tak cukup amal. Allahuakbar!

Buku-buku bahasa Melayu kepunyaan suami hampir separuh saya habiskan. Tidak banyak seperti buku-buku Arab (kitab-kitab Arab) yang lebih memenuhkan rak buku. Terasa sangat rugi kerana bahasa Arab saya lemah. Saya perlu kumpul kekuatan untuk membuka setiap helaian kitab Arab. Kamus tebal Arab-Melayu telah tersedia. Cuma perlu BERANI. :) Allahuakbar!

Masa senggang yang ada saya cuba penuhi dengan membaca. Alhamdulillah.

Sekadar menyatakan rasa bosan jika hanya ber'facebook'. Scroll atas bawah. Tekan news feed. Lalai. Walaupun ada faedah. Terasa ianya sedikit cuma.

Kalau mahu pandai menulis, mesti rajin dan banyak membaca. Itu prinsipnya. Suasana dan tempat kita berada hanya sebagai 'penyeri' sahaja.

Ya Allah izinkan daku mampu berdakwah dengan mata pena kerna aku tahu kemampuanku hanya di situ. Tidak fasih berbicara apatah lagi menyampaikan ceramah di khalayak.

Semoga aku dapat memberi manfaat kepada ummah.



No comments:

Post a Comment