Sunday, March 16, 2014

hayat.fm

Alhamdulillah. Alhamdulillah. Alhamdulillah.

Segala puji bagi Allah Tuhan sekalian alam.

Sudah masuk bulan keempat di rantau orang. Jordan. Tanah Arab, tempat kedua saya jejaki selepas Makkah dan Madinah. Tetap ada perbezaan walaupun persamaannya adalah 'Arab'.

Sudah tidak lama juga masa saya di sini. Mu'tah. Yang suatu masa dahulu adalah tempat peperangan. Darah para syuhada' pernah mengalir di bumi ini. Mengambil semangat jihad para pejuang Mu'tah, telah membuatkan saya cuba memberanikan diri untuk membuat suatu perkara yang dahulunya difikirkan sukar dan payah. Iaitu bercakap dalam bahasa Arab.

Walaupun saya telah mempelajari bahasa Arab sewaktu di bangku sekolah rendah lagi, ditambah dengan enam tahun sekolah menengah, tiga tahun diploma, dan tiga tahun ijazah, ia masih belum buat saya yakin dan berani untuk bercakap dalam bahasa Arab. Tidak seperti bahasa Inggeris. Walaupun tidak begitu mahir, tapi masih mampu 'berani' bercakap.

Alhamdulillah. Suatu hari saya tergerak untuk memasang radio. Banyak 'channel'. Pelbagai. Saya terus mencari siaran yang 'kena' dengan jiwa. Akhirnya saya ketemu dengan "hayat.fm". Suara latar belakang yang lebih mendamaikan. Saya cuba hayati suara DJ dan topik yang dibicarakan. Serupa ikim.fm di Malaysia! Alhamdulillah. Teruja.

"hayat.fm" sedikit sebanyak mampu mengubat kerinduan saya terhadap ikim.fm. Saya mula mempelajari kalimah-kalimah Arab yang diucapkan oleh DJ yang bertugas. 'Hiwar' (perbualan) antara DJ dan tetamu undangan saya cuba ikuti. Faham dan ucapkan semula. Adakala bantuan suami diperlukan.

Tolong translate.

diorg bincang tentang apa?

Antara ayat yang biasa saya utarakan kepada suami. Alhamdulillah. Suami sabar dan memberi kerjasama yang baik. :)

Usaha untuk mempelajari dan mempraktikkan bahasa Arab masih giat dilaksanakan. Semoga Allah mudahkan urusan ini. Allahuakbar!





No comments:

Post a Comment