Tuesday, March 25, 2014

Solidariti Untuk 529

Alhamdulillah. Alhamdulillah. Alhamdulillah.

Segala puji bagi Allah Tuhan sekalian alam.

24 Mac 2014. Dunia digemparkan dengan berita hukuman gantung hingga mati ke atas 529 penyokong Ikhwanul Muslimin, termasuklah Mursyidul Am Ikhwanul Muslimin, Dr. Muhammad Badi'e dan Presiden Freedom and Justice Party (FJP) Saad al-Katatni.

Rejim Fatah al-Sisi diibaratkan firaun. Tindakan dan keputusan mahkamah yang memang berat sebelah sungguh membuatkan ahli keluarga dan seluruh para pencinta kebenaran berduka. Zalim!

Air mata bercucuran tatkala melihat gambar Dr.Muhammad Badie' dan para pejuang berpakaian putih berada di kandang pesalah. Menangis melepaskan rasa hiba dan sebak. Gambar yang memberi seribu erti. Mereka tersenyum.

Allahuakbar! Kehebatan mereka di medan perjuangan menentang kezaliman dibalas dengan hukuman gantung. Apa yang diri ini sudah lakukan untuk membantu saudara-saudara kami di sana?

Air mata yang berguguran tidak sama dengan darah yang mengalir dalam menegakkan agama Allah. Allahuakbar! Rasa berdosa. Ya Allah, ampunkan kami kerana kami hanya mampu berdoa untuk saudara-saudara kami di sana.

Saya segera menelefon suami untuk menenangkan diri. Tangisan saya mengejutkan suami. Puas disoal. Jawapan yang diberikan hanyalah suara tangisan, sehingga akhirnya saya gagahkan diri menceritakan sebab saya menangis sebegitu teruk. Suami berusaha menenangkan dengan meminta saya segera berwudhuk, solat Zuhur dan berdoa untuk para pejuang di Mesir.

Panggilan telefon dimatikan. Esakan masih bersisa. Saya tidak tahu kenapa. Perasaan yang sukar untuk diterjemahkan.

Saat mata masih menangis, akal saya lantas mencari 'sesuatu' untuk menenteramkan jiwa yang sedang berduka. Alhamdulillah, Allah segera memberi 'motivasi' dengan diingatkan diri ini dengan ayat Allah dalam surah al-Baqarah, ayat 154 :

"dan janganlah kamu mengatakan orang-orang yang berjuang di jalan Allah (mereka) telah mati. Bahkan sebenarnya (mereka) HIDUP, tetapi kamu tidak menyedarinya" [al-Baqarah-154]

Masha Allah! Diri ini aman kembali. Saya bergegas untuk berwudhuk dan solat Zuhur. Usai solat. Hati kembali tenang.

Ya, mereka tidak mati, bahkan mereka HIDUP!







Rujukan: https://www.facebook.com/MesirKini

http://www.egyptwindow.net/news_Details.aspx?Kind=7&News_ID=44028

1 comment:

  1. Doakan mereka,
    Sesungguhnya kezaliman tidak akan bertakhta selamanya.

    ReplyDelete